Todėl susiduriama su tokiomis esminėmis viešojo administravimo problemomis:
1) aiškių funkcijų architektūros viešojo administravimo sistemos srityje ir priemonių, leidžiančių efektyviai įgyvendinti šias funkcijas, nebuvimas ir (ar) nepakankamas,
ir nekokybiškas reguliavimas, paskirstant kompetentingos (-ų) valstybės ir (ar) savivaldybių institucijos (-ų) dalyvavimo architektūros viešojo administravimo sistemoje vaidmenis;
2) savivaldybių institucijų tarnautojų (administracijos direktorių, vyriausiųjų architektų) statuso svarbos architektūros viešojo administravimo sistemoje nepripažinimas, kompetencijų ignoravimas ar netinkamas nustatymas ir paskirstymas;
3) nepakankamas architektų profesinės savivaldos institucijos (Lietuvos architektų rūmų) dalyvavimo architektūros viešojo administravimo sistemoje reikšmės ir įtakos šios sistemos veikimo efektyvumui įvertinimas ir teisinio reguliavimo stoka šioje srityje;
4) teisės normų, skirtų architektūros kokybei teritorijų planavimo ir statybos procesų metu užtikrinti, kolizijų ignoravimas, šių normų turinio neaiškumas ar deklaratyvus pobūdis, taip pat neišsamumas ar net priešingai – perteklius.
Taigi šiame darbe išskiriami ir analizuojami trys pagrindiniai architektūros viešojo administravimo sistemos lygmenys:
1) valstybės lygmuo, kurį sudaro valstybės institucijų veikla;
2) vietos savivaldos (savivaldybių) lygmuo, apimantis savivaldybių institucijų ir konkrečių valstybės tarnautojų (administracijos direktorių ir vyriausiųjų architektų) veiklą;
3) profesinės savivaldos lygmuo, kuriame pagrindinį vaidmenį atlieka Lietuvos architektų rūmai.
Subjektų, veikiančių visais trimis lygmenimis, veikla analizuojama per Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945, Žin., 2006, Nr. 77-2975) prizmę, kuriame numatytos pagrindinės viešojo administravimo subjektų atliekamos funkcijos bei viešojo administravimo principai. Būtent vertinant viešojo administravimo subjektų veiklą šių principų kontekste, atsiskleidžia vykdomųjų viešojo administravimo funkcijų ydingumas, kuris yra lemiamas architektūros viešojo administravimo sistemoje ir suformuoja šios sistemos veikimo trūkumus. Analizuojant kiekvieną iš minėtų atskirų viešojo administravimo sistemos lygmenų, šiame tyrime išskiriamos trys pagrindinės analizės dalys: i) institucijos statusas; ii) institucijos vykdomos viešojo administravimo funkcijos; iii) institucijos vykdomų viešojo administravimo funkcijų įstatymų įgyvendinamasis reguliavimas ir atitiktis viešojo administravimo principams.
Atliekant tyrimą buvo remtasi gana įvairiais metodais, siekiant kuo visapusiškiau išanalizuoti tyrimo problematiką ir atskleisti kuo platesnį egzistuojančių architektūros viešojo administravimo sistemos trūkumų ratą. Taigi buvo taikyti tiek kokybiniai tyrimo metodai, kaip atvejo studija, interviu, grupės diskusija (focus grupės), tiek kiekybiniai metodai: apklausa, antrinių duomenų rinkimas ir analizė. Tyrime panaudoti ir pagrindiniai teoriniai abstrakcijos, analogijos, apibendrinimo, indukcijos, dedukcijos, lyginamosios analizės, lyginamasis istorinis ir sisteminis metodai.
Tyrimą atliko Daiva Bakšienė, Kristina Matvejenkaitė, Dovilė Usavičė.
Su atliktu tyrimu galima susipažinti žemiau.