Sociologiniai tyrimai ARCHLAB „Žaidžianti biblioteka“ Elektrėnuose


Architektūros kokybės vystymo asociacija (AKVA) kartu su Elektrėnų sav. viešąja biblioteka ir Vilniaus dailės akademija (VDA) inicijuoja projektą Architektūros laboratorija „Žaidžianti biblioteka“ (ARCHLAB), kuris laimėjo 2024 m. Lietuvos kultūros tarybos dalinį finansavimą.

ARCHLAB tikslas – transformuoti Elektrėnų bibliotekos Vaikų ir paauglių skaityklą, sukuriant galimybę kiekvienai amžiaus grupei turėti savą veiklos erdvę, padėti skaityklos lankytojams identifikuoti save su ja – sukurti labiau jaunųjų lankytojų poreikius ir lūkesčius atitinkančias erdves, leidžiančias laisvai jaustis ir mokytis žaidžiant.

Šis projektas užvadintas architektūros laboratorija, nes vykdomos veiklos netelpa į įprastų kūrybinių dirbtuvių rėmus. ARCHLAB prasidėjo ir baigėsi sociologių, soc. m. dr. Dalios Čiupailaitės-Višnevskos ir soc. m. dr. Veronikos Urbonaitės-Barkauskienės atliktais tyrimais (iš viso – trys tyrimų etapai: focus grupės ir stebėsenos prieš prasidedant architektų veiklai, architektai atvyksta į biblioteka ir kartu su jos jauniaisiais naudotojais atlieka sociologinį jaunųjų skaitytojų poreikių tyrimą pagal A. Clark sukurtą Mozaikos metodą, vėliau sociologės tiria menininkų “invazijos” poveikį).

Pasak D. Čiupailaitės-Višnevskos, nors kaip žaidžiant mokytis – pasaulyje aktuali tema, Lietuvoje tai – mažai išplėtota architektūros sritis, gal todėl dažnas Lietuvoje painioja žaidimą su mokymusi žaidžiant.

ARCHLAB metu vaikai ir paaugliai įsitraukė ir kūrėjams parodė, kokių pokyčių jiems reikia: buvo pritaikyta A. Clark sukurta jaunųjų skaitytojų poreikių tyrimo Mozaikos metodika, kai du vaikai supažindina vieną architektą su bibliotekos aplinka, netiesiogiai parodo, kas gerai, o ką būtų galima gerinti, ko trūksta. Rezultatus išanalizavo sociologės ir suformulavo galutinę užduotį kūrybinėms architektų grupėms.

Nustatyti ir kiek netikėti dalykai, pavyzdžiui, kad „nuo kompiuterių zonos sklindantį triukšmą vaikai vertina negatyviai, nori nuo jo atsitraukti“. Svarbu ir tai, kad „vaikams reikšminga bibliotekos erdvės estetika, dekoras, spalvos. Vaikams įdomu apžiūrėti, matyti neįprastus dalykus, meno kūrinius, spalvas, atrasti detales“.

Plačiau skaitykite čia: sociologinių tyrimų apžvalga.

Dvi architektų grupės, kurias sudarė architektūros studentai iš Vilniaus dailės akademijos ir Vilnius TECH universiteto, ir kurioms vadovavo prityrę architektai profesionalai: kuratorius Rokas Kilčiauskas ir kuratoriaus asistentas Audrius Dimavičius, sukūrė keturias skaityklos erdvę transformuojančias koncepcijas bei Vaikų skaitykloje realizavo vieną meninę instaliaciją.

Paauglių erdvės transformacijos koncepcijos.

Vaikų skaityklos meninės instaliacijos koncepcija.

 

Organizatorius: Architektūros kokybės vystymo asociacija
Partneriai: Elektrėnų savivaldybės viešoji biblioteka, Vilniaus dailės akademija
Ciklą finansuoja Lietuvos kultūros taryba, UAB „Finėjas“, UAB „Plastiksė“, UAB „Minrata“, UAB „Halkis“, UAB „Bauwerk Group“

Dizainerė Paulina Kazlauskienė | Third Sister

 

AKVA infor.